Özel Öğretim Yöntemleri Temel Kavramlar



Özel Öğretim Yöntemleri Temel Kavramları
Tanım
Bilgilerin, becerilerin ve davranışların öğretilmesi ve kazandırılması için kullanılan usullere, yollara veya tekniklere öğretim yöntemleri denilmektedir.


Olay Tabanlı Öğrenme Nedir?
Kavrama düzeyindeki davranışların kazandırılmasında kullanılan öğretim yöntemidir. Yaşanmış olaylar sonucunda öğrenciler benzer durumlarda neler yapabileceklerini tartışarak, araştırma yaparak, olaydaki amacı kendi yaşamlarıyla ilişkilendirerek becerileri kazanırlar.
Problem Tabanlı Öğrenme
Bir problemin farklı boyutlarıyla ele alınması, analiz edilmesi, eldeki olanak ve araçların problemin çözümünde etkin olarak kullanılmasıdır. “Bu bilgileri neden öğreniyoruz? , Gerçek hayatta kullanacak  mıyız?” gibi soruların cevaplarının bulunmasını sağlar. Tahmin etme, anlama, analiz etme, çözüm üretme gibi beceriler kazandırır. Zamanı etkili yönetmeyi, olaylara daha hızlı çözüm üretmeyi kolaylaştırır.
İşbirliğine Dayalı Öğretim
Öğrencilerin ortak bir amaç birbirlerinin öğrenmesine yardım ederek doğrultusunda küçük gruplar halinde çalışmaları sonucu öğrenmenin gerçekleşmesi yöntemidir. Motivasyonu artırır, liderlik, dinleme, tartışma, işbirliği yapma gibi beceriler kazandırır. Sosyalleşmeyi artırır.
WEB 2.0 Araçları İle Öğrenme
Web 2.0, O'Reilly Media tarafından 2004'te kullanılmaya başlayan bir sözcüktür ve ikinci nesil internet hizmetlerini - toplumsal iletişim sitelerini, vikileri, iletişim araçlarını, folksonomileri- yani internet kullanıcılarının ortaklaşa ve paylaşarak yarattığı sistemi tanımlar. Bu şekilde öğrenenler bilginin pasif alıcısı olmaktan ziyade bilgiyi bulan, kullanan, yorumlayan, eleştiren ve değerlendiren olmanın da ötesine geçerek bilgiyi üreten, yapılandıran, kendi öğrenmesini sağlayan ve bu süreci bu araçlar yardımıyla değerlendiren bir kimliğe bürünmüşlerdir.
Mikro Öğretim
Mikro öğretim ilk kez 1960 yılında ABD’de Standford  Üniversitesinde öğretmen eğitiminin niteliğini arttırmak amacıyla bir grup eğitimci tarafından deneysel programın bir parçası olarak geliştirilmiştir.
·       Anında değerlendirme yapılmasını sağlamak.
·       Aktif öğrenmeyi sağlamak.
·       Mikro öğretim gerçek yaşantılar kazandırmayı amaçlar.
Soru Cevap Yöntemi
Soru sormak her türlü öğrenmenin başıdır. Kafasında herhangi bir konu hakkında soru oluşturan kişi, artık meselenin farkına varmış, onun çözüm yolunu aramaya başlamış demektir. Ona, rasyonel ve bilimsel yolla soruya cevap arama yolu öğretilirse, o problemi güzel bir metotla çözebilecek demektir. Bu yöntemin esası öğretilmek istenen bilgilerin soru sorularak öğrencinin kendisine buldurulmasıdır.
·       Öğrencileri düşünmeye yöneltmek,
·       Öğrencileri derse katmak,
·       Anlaşılmayan noktaları ortaya çıkarmak,
·       Öğrencilerin bildiklerini ve bilmediklerini ortaya çıkarmak,
·       Önemli olan noktayı vurgulamak,
·       Pekiştirme işlemini yapmak yani pekiştireç vermek,
·       Konuyu tekrar etmek için kullanılır.
Anlatım Yöntemi
Anlatım yöntemi, öğretmenin bilgilerini; pasif bir şekilde oturarak dinleyen öğrencilere otokratik bir biçimde ilettiği geleneksel bir yöntemdir. Anlatım en eski öğretim yöntemidir. Daha çok bilgi düzeyindeki hedef alanın kazandırılmasında kullanılır.
Benzetim Yöntemleri
Sınıf içinde öğrencilerin bir olayı gerçekmiş gibi ele alıp üzerinde çalışma yapmalarına olanak sağlayan bir öğretim tekniğidir. Diğer bir deyişle öğrenmeyi desteklemek amacıyla gerçeğe uygun olarak geliştirilen bir model üzerinde yapılan bir öğretim yaklaşımıdır
Gösterip Yaptırma Yöntemi
Gösterip yaptırma yöntemi, bir işlemin uygulanmasını, bir araç gerecin çalıştırılmasını önce gösterip açıklama sonra da öğrenciye alıştırma ve uygulama yaptırarak öğretme yoludur.
Oyun Tabanlı Öğretim
Oyun tabanlı öğrenme ortamları daha önceden tasarlanmış problemin senaryolara yerleştirilmesi ile oluşturulur. Oyun tabanlı öğrenme ortamlarında;
        Öğrenciler problemi oluşturur.
        Bu problemin çözümü için çözüm yolları geliştirir.
        Kullandıkları çözüm yolu ile problemi çözmeye çalışır.
Oyun tabanlı öğrenmede geri bildirimin verilmesi çok önemlidir. Böylece öğrenciler hatalarını hemen düzeltmek için harekete geçerler.Oyun tabanlı öğrenme sayesinde öğrenciler öğrenme ortamlarında iyi vakit geçirirler. Eğitsel bilgisayar oyunları öğrencilerin motivasyonunu artırır. Ayrıca onları derse karşı istekli hale getirir. Bu nedenle oyunların öğretim ortamlarında kullanılması faydalıdır.

Ali TARHAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder