Etkili Sunum Teknikleri Ve Önemi


Etkili Sunum Teknikleri

Sunum Nedir?
Bir konuyu, mesajı iletmek amacıyla gerçekleştirilen sözlü ve/veya görsel iletişimdir. Anlatılan konuya dikkat çekmek, bunu yaparken birden fazla duyuya hitap etmek, soyut öğeleri somutlaştırmak, anlaşılırlığı artırmak, tekrar tekrar kullanılabilmesini sağlamak ve hatırlamayı kolaylaştırmak için sunumlar kullanılmaktadır.
Etkili Sunum Yapmak Neden Önemli?
Sunum yapan ve sunumu dinleyenin konuyu anlamak/anlatmak için harcadığı zamanı kısaltır. Anlattığınız konunun ve o konuda ki düşüncelerinizin kabul görmesini sağlar. Dinleyicilerde öğrenme isteğini artırır. Karmaşık konuların anlaşılmasını basitleştirir. Tüm bu etkileri sağlayarak sunumdan elde edilecek sonucu artırır.
Sunuma Hazırlık Nasıl Yapılır?
Hazırlıklar dört farklı aşamadan oluşur:
·       Sunum amacının belirlenmesi,
     Sunumun amacı belirlendiğinde kullanılacak metaryel ve o anlatılacak konuda ki değinilecek önemli noktaların belirlenmesini kolaylaştırır.
·       Sunumun planlamasının yapılması,
Her amaca ulaşmak için bir plan yapılması ve o plana uyulması gerekmektedir. Sunum içinde bir planımızın olması çok önemlidir.
·       Sunumun yapılacağı yerin ve kullanılacak teknik donanımın tanınması,
Sunum esnasında bir sorun yaşamamak için sunum yapılacak yerin daha önceden ziyaret edilmesi, kullanılacak bilgisayar ve projeksiyon cihazının sorunsuz çalıştığından emin olmak gerekmektedir.
·       Dinleyiciler hakkında bilgi sahibi olunması.
Her dinleyici kitlesinin eğitim durumu, yaşı, cinsiyeti vb. gibi özelliklerinin bilinmesi sunumu onlara göre özelleştirmeyi ve konunun aktarılmasını kolaylaştırır.
Sunum Nasıl Hazırlanmalı?
·       Herkesin dikkatini çeken bir “Giriş”,
Güzel ve dikkat çeken bir giriş hazırlamak anlatıcının ve dinleyicilerin rahatlamasına, anlatılacak konunun genel hatlarının belli olmasına ve konunun öneminin anlaşılmasına olanak sağlar.
·       Sunmak istediğiniz bilgiyi net ve basit bir şekilde ifade eden “Gelişme” (içerik),
Gelişme bölümünde anlattığınız konu yada fikrinizi destekleyici veriler kullanmak etkililiğinizi ve inandırıcılığınızı artırır.
·       Sunumunuzu özetleyen bir “Sonuç” bölümünden oluşmalıdır.
Sunumda ki önemli noktaların kısa bir özeti niteliğinde olmalı ve bu önemli noktaları dinleyicilere hatırlatmalıdır. Ayrıca sunumu hazırlayan kişinin iletişim bilgilerine yer verilmelidir.
Sunum Hazırlama Araçları
·       Microsoft PowerPoint
·       Prezi
·       Google Slaytlar
·       Microsoft Sway
·       Canva
·       Adobe Spark vb.
Sunum Düzeni Nasıl Olmalıdır?
·       Kenar boşluklarına dikkat edilmelidir.
·       Her sayfada 7 satır kullanılmalıdır.
·       Her satırda 8 kelime kuralına dikkat edilmelidir.
·       Her sayfada aynı yazı fontu kullanılmalıdır.
·       Yazım ve Dilbilgisi hatası olmamalı.
·       Slaytın içeriği ile uyumlu bir başlık kullanın.
·       Metnin hepsi büyük, italik ya da altı çizili olmamalı.
·       Kısa cümleler kullanılmalı.
·       Slaytta çok fazla görsellik kullanılmamalı.
·       Bol renkli dikkat dağıtan yazılar kullanılmamalı.
·       Slaytın zemini açık, yazıları koyu veya tam tersi olmalı.
·       Gereksiz ve göz yoran animasyonlar kullanılmamalı.


Ali TARHAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder