günlük ders planıözel öğretim yöntemleriplanprofesor teknolojiprofesorteknolojiprofesör teknolojiünitelendirilmiş yıllık plan
Öğretimin Planlanması ve Uygulanması
ÖĞRETME ÖĞRENME SÜRECİNİN
PLANLANMASI
Plan nedir?
Plan günlük hayatımızın içinde farkında
olmasak da her anımızda vardır. Sabah evden çıkmadan o gün yapacaklarımız, ilkokulda
iken liseye gidince, lisede üniversiteye gidince ya da üniversitedeyken mezun
olunca yapacaklarımız gibi. Peki bu plan aslında nedir? Plan, bir hedefe
ulaşmak için yapılacak etkinlikleri, iş ve işlemleri bir aksaklığın çıkmasını
önlemek için önceden sıraya dizme işlemi olarak tanımlanabilir.
Demirel’e göre öğretim terimi olarak plân;
belirli eğitim amaçlarına ve program hedeflerine ulaşmak için;
· Öğretim etkinliklerinden hangilerinin
seçileceğini,
· Bunların öğrencilere niçin ve nasıl
yaptırılacağını,
· Ne gibi yardımcı ve tamamlayıcı kaynak ve
araçların kullanılacağını,
· Elde edilen başarının nasıl
değerlendirileceğini önceden tasarlayıp kağıt üzerinde saptamaktır.
Başka bir değişle plan; Bir işin
gerçekleştirilmesinde uyulması tasarlanan tertip, düzen; ilkeler bütünü olarak
tanımlanmaktadır (MEB, 2003).
Planlı derse girmenin yararları
· Plânlar; öğrenci merkezli, çağdaş
öğrenme-öğretme yaklaşımlarını temel alan, uygulanabilir etkinliklere dayalı olur.
· Öğretimin plânlanması, öğretmenin
eğitim-öğretimde neyi, niçin ve nasıl yapacağını düşünmesini sağlayarak
verimini arttırır.
· Öğretim programlarının plânlaması,
öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri dikkate alınarak ne zaman ve hangi
süreler içinde işleneceğinin düzenlenmesini sağlar.
· Planlı olarak sürdürülen öğretim sürecinde
disiplin problemleri azalır; öğretimin içeriğinde kopukluklar azalır, öğretmeni
ve öğrenciyi dağınıklıktan kurtarır.
· Göreve yeni başlayan öğretmenlerin etkili bir
öğretim yapmasına yardımcı olur.
Plân yapmanın ilkeleri
· Plânlar; çağdaş eğitimin gereklerine uygun
etkinliklere dayalı olmalıdır.
· Plânlama çalışmalarında öğrencilerin bireysel
gelişim özellikleri, eğitimdeki yeni gelişmeler, çevre özellikleri ile
okul-çevre ilişkileri göz önüne alınmalıdır.
· Plân, standart değil, gerektiğinde konu, süre
ve uygulamada değişiklikler yapılabilecek esneklikte olmalıdır.
· Plân, eğitim-öğretimin hedeflerine ve öğretim
kurumlarının özel amaçlarına uygun olmalıdır.
- Her plân belli bir süreyi kapsayacak şekilde
olur.
- Plân, öğretimin niteliğine ve
seviyesine, konuya, öğretim dalına ve amacına uygun olur.
- Plânda;
-öğretim programlarına
göre konular belirlenir
-konuların işlenişinde
kullanılacak öğrenme-öğretme yaklaşımları,
-araç ve gereç,
-kaynaklar,
-öğrenci etkinlikleri,
-gezi, gözlem ve deneyler
göz önünde bulundurulur.
İyi bir plan nasıl olmalı?
- Bir plan
kullanışlı olmalıdır.
- Zamandan,
araç – gereç ve kaynaklardan tasarruf sağlamalıdır.
- Plan öğrenme
ilkelerine ve öğretme kuramlarına uygun hazırlanmalıdır.
0 yorum