Öğretimin Planlanması ve Uygulanması


ÖĞRETME ÖĞRENME SÜRECİNİN PLANLANMASI

Plan nedir?
Plan günlük hayatımızın içinde farkında olmasak da her anımızda vardır. Sabah evden çıkmadan o gün yapacaklarımız, ilkokulda iken liseye gidince, lisede üniversiteye gidince ya da üniversitedeyken mezun olunca yapacaklarımız gibi. Peki bu plan aslında nedir? Plan, bir hedefe ulaşmak için yapılacak etkinlikleri, iş ve işlemleri bir aksaklığın çıkmasını önlemek için önceden sıraya dizme işlemi olarak tanımlanabilir.
Demirel’e göre öğretim terimi olarak plân; belirli eğitim amaçlarına ve program hedeflerine ulaşmak için;
·       Öğretim etkinliklerinden hangilerinin seçileceğini,
·       Bunların öğrencilere niçin ve nasıl yaptırılacağını,
·       Ne gibi yardımcı ve tamamlayıcı kaynak ve araçların kullanılacağını,
·       Elde edilen başarının nasıl değerlendirileceğini önceden tasarlayıp kağıt üzerinde saptamaktır.
Başka bir değişle plan; Bir işin gerçekleştirilmesinde uyulması tasarlanan tertip, düzen; ilkeler bütünü olarak tanımlanmaktadır (MEB, 2003).
Planlı derse girmenin yararları
·       Plânlar; öğrenci merkezli, çağdaş öğrenme-öğretme yaklaşımlarını temel alan, uygulanabilir etkinliklere dayalı olur.
·       Öğretimin plânlanması, öğretmenin eğitim-öğretimde neyi, niçin ve nasıl yapacağını düşünmesini sağlayarak verimini arttırır.
·       Öğretim programlarının plânlaması, öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri dikkate alınarak ne zaman ve hangi süreler içinde işleneceğinin düzenlenmesini sağlar.
·       Planlı olarak sürdürülen öğretim sürecinde disiplin problemleri azalır; öğretimin içeriğinde kopukluklar azalır, öğretmeni ve öğrenciyi dağınıklıktan kurtarır.
·       Göreve yeni başlayan öğretmenlerin etkili bir öğretim yapmasına yardımcı olur.
Plân yapmanın ilkeleri
·       Plânlar; çağdaş eğitimin gereklerine uygun etkinliklere dayalı olmalıdır.
·       Plânlama çalışmalarında öğrencilerin bireysel gelişim özellikleri, eğitimdeki yeni gelişmeler, çevre özellikleri ile okul-çevre ilişkileri göz önüne alınmalıdır.
·       Plân, standart değil, gerektiğinde konu, süre ve uygulamada değişiklikler yapılabilecek esneklikte olmalıdır.
·       Plân, eğitim-öğretimin hedeflerine ve öğretim kurumlarının özel amaçlarına uygun olmalıdır.
  • Her plân  belli bir süreyi kapsayacak şekilde olur.
  • Plân, öğretimin niteliğine ve seviyesine, konuya, öğretim dalına ve amacına uygun olur.
  • Plânda;
            -öğretim programlarına göre konular belirlenir
            -konuların işlenişinde kullanılacak öğrenme-öğretme yaklaşımları,
            -araç ve gereç,
            -kaynaklar,
            -öğrenci etkinlikleri,
            -gezi, gözlem ve deneyler göz önünde bulundurulur.
İyi bir plan nasıl olmalı?
  • Bir plan kullanışlı olmalıdır.
  • Zamandan, araç – gereç ve kaynaklardan tasarruf sağlamalıdır.
  • Plan öğrenme ilkelerine ve öğretme kuramlarına uygun hazırlanmalıdır.


Ali TARHAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder