bilimeğitim modelifenmatematikmodelmühendislikprofesor teknolojiprofesorteknolojisteamstemstem educationstem eğitimi
STEM NEDİR ?
STEM
eğitimi, fen (science), teknoloji (technology), mühendislik (engineering) ve matematik
(mathematics) gibi dört önemli alanın bir araya getirilmesiyle oluşturulan bir
öğretim modeli olarak adlandırılmaktadır. Amacı tüm bu alanlarda donanımlı
bireyler yetiştirmektir.
Öğrencilere
günlük hayatlarındaki problemleri çözmeninde bir matematik olduğunu anlatarak
onların farklı düşünmelerini sağlarken aynı zamanda ilerleyen süreçte
oluşabilecek problemlere de farklı bakış açılarıyla yaklaşarak çözme beceresi
kazandırmaya yönelik bir yaklaşımdır.
STEM
eğitimi, öğrencilerin problemlere disiplinler arası bakış açısıyla bakmasını,
bütüncül bir eğitim yaklaşımıyla bilgi ve beceri kazanmasını hedefler (Şahin,
Ayar, & Adıgüzel, 2014). STEM eğitimi, okul öncesi eğitimden yükseköğretime
kadar tüm eğitim sürecini kapsayan disiplinler arası bir yaklaşım olarak kabul
edilmiştir (Gonzalez ve Kuenzi, 2012).
Özet
olarak STEM modelinde kalıplaşmış tek bir çıktı yoktur. Öğrenci amaçlanan
çıktıya ulaşıncaya kadar öğretmen tarafından desteklenmeli ve teşvik
edilmelidir. Amaçlanan çıktıya ulaşan öğrenci, daha iyisini yapabileceği yönünde
teşvik edilerek gelişimin sürekli olduğu düşünce yapısı kazandırılmalıdır.
Böylelikle öğrenci kendini sürekli geliştiren ve her zaman daha iyisini yapabileceğinin
farkında olan bir birey haline gelir.
Son
zamanlarda STEM eğitimlerine Sanat (Art) ile ilgili güncel konuların da
eklenmesiyle bu eğitim yaklaşımı STEAM olarak adlandırılmaya başlanmıştır
(Yıldırım ve Altun, 2015). Özdemir (2016)’e göre STEM eğitimi sürekli gelişen
bir alandır ve bu alanda birçok farklı görüş bulunmaktadır. Bu konulardan
ilki, STEM eğitimi ile ilgili iki önemli kavram yanılgısıdır. Bunlardan biri
STEM kelimesindeki “E” harfinin tanımladığı “Engineering” sadece mühendislik
anlamına gelmemektedir; “tasarım ve üretim” anlamına da gelmektedir. “Science”
kelimesini tanımlayan “S” harfi ise sadece doğa bilimlerini değil “beşeri
bilimler ve sosyal bilimleri” de içermektedir. Ayrıca STEM yerine ESTEM, STEAM,
S-TEAM gibi kısaltmalar da kullanılmaktadır. Buradaki “A” harfi de estetiği de
kapsayan “Art” yani “sanat” kavramının kısaltması olarak kullanılmaktadır.
ESTEM’deki “E” harfi ise enterpreneur kelimesinin kısaltması yani
“girişimcilik” kavramını temsil etmektedir.
Kendi
görüşümü belirtmek gerekirse, gelişen teknoloji ile eğitim sisteminin iç içe
olduğu göz önüne alınırsa şu şekilde bir benzetme yapmak yanlış olmaz; Eğitim
sistemini 2000 yılının başlarında çıkan bir bilgisayar gibi düşünelim. Bu
bilgisayar türünün en gelişmiş ve üst düzey ürünü olacaktır. O dönemde ortaya
çıkan tüm yazılımsal ürünleri ve donanımsal parçaları destekleyecektir. Ancak
2020 ye kıyaslarsak bu bilgisayar günümüzde çıkan neredeyse hiçbir yazılımı
desteklemeyecek ve şuan da kullanılan donanımları kaldıramayacaktır. Günümüz şartlarına uyum sağlayabilmesi için
bilgisayarımızın anakartı, işlemcisi, rami, harddiski başta olmak üzere sahip
olduğu parçaların güncellenmesi gerekmektedir. Öğrencilerin sanayi devrimiyle
ortaya çıkan eğitim sisteminden vazgeçip, stem eğitimi ile yetiştirilmeleri
gerekmektedir. Çünkü günümüz şartlarında emek
ve kas gücünden daha çok zihinsel olarak ortaya konulan ürünlerle gelişme sağlanmaktadır.
Bu sebeple öğrencilerin zihinsel süreçlerini ve ürün ortaya çıkarma becerilerinin
geliştirilmesi gerekmektedir.
0 yorum